topillustration_03

Konfirmanter besøkte Utøya

 

Som aller første konfirmantgruppe fikk ungdommer fra Oslo besøke det nye læringssenteret på Utøya. Konfirmantene reiste på dagstur som en del av vinterferiekurset de deltar på i regi av Human-Etisk Forbund.

For konfirmantene, som var 9-10 år gamle da terrorangrepet skjedde, er det rørende å se minnesmerket og høre historiene om menneskene som ble drept, hvorav mange var på deres egen alder. – Å se minnestedet med alle navnene på de som døde, det gjorde stort inntrykk, forteller Kaja Stenberg. Hun husker ikke så mye fra den skjebnesvangre dagen, da hun var på hytta og ble skjermet av foreldrene. Men minnet om at noe forferdelig hadde skjedd sitter sterkt.

Jørgen Watne Frydnes, daglig leder på Utøya, tar imot ungdommene når de kommer i land. Han forteller grundig og pedagogisk om øyas historie og viktige politiske rolle, og hvordan mange norske ungdommer har hatt noen av sitt livs fineste sommere her ute. Og selvfølgelig om hvordan 22. juli 2011 forandret alt. Men nå har Utøya våknet til liv igjen, og foruten å være et sted for engasjement har øya også blitt et sted for å minnes, og ikke minst for å lære og reflektere om demokrati, ytringsfrihet, toleranse og mangfold. Jørgen tar gruppa med rundt på øya, viser dem de forskjellige stedene og forklarer hva som skjedde der. Inne i Hegnhuset får ungdommene gå rundt i deler av kaféhuset som har stått uforandret siden 2011, og hvor kulehull og roser forteller sin tydelige historie. De får også studere en enorm tidslinje over hendelsene, hvor tekstmeldinger mellom foreldre og barn personifiserer uro, redsel, forvirring og fortvilelse. Men også håp og lettelse.

Etter omvisningen får ungdommene se en film hvor overlevende og andre berørte gir sine betraktninger rundt det som skjedde. I læresenteret jobber deretter konfirmantene med oppgaver på hvert sitt nettbrett, oppgaver om netthets, ytringsfrihet og toleranse.

–  Utøya er kjempefin å bruke som læringssted, da det er så mye her som kan knyttes til temaene i konfirmasjonskurset. Her kan ungdommene reflektere rundt demokrati, menneskeverd, ekstremisme, ytringsfrihet og etikk, sier kursleder Linda Rønold Nord. Grunnleggende verdier i livet blir veldig synlige her ute. Spesielt fordi det var ungdommer, som var om lag like gamle som konfirmantene, som var her fordi de ville forandre verden. Det tror jeg er ganske sterkt for konfirmantene når det synker inn.

Les mer om konfirmantenes besøk på Utøya her.

 

The Economist: How to teach citizenship in schools

The Economist skriver om viktigheten av å lære demokratiske verdier og ferdigheter i skolen. I sin artikkel viser de også til demokratilæringsprosjektene som foregår på Utøya:

A new programme, “Learning Democracy at Utøya”, has turned the Norwegian island where 69 people were killed by a far-right terrorist in 2011 into an education centre. Over three days pupils learn about the attack, as well as challenges to democratic values and how to respond to them. Much of the programme is interactive, prompting students to reflect on their values and argue their position. They then develop lessons to share with their peers back at school. Participants say it is an emotional experience: most of the victims were teenagers. In the words of Marianne Støle-Nilsen, a teacher in Bergen who took four of her pupils to the island, it is a place “where you don’t have to explain why teaching democracy and continuing to fight for it is important”.

Les hele artikkelen her.

Demokrativaktmesteren

 

- Min jobb er å gjøre dette stedet så meningsfylt som mulig i årene framover, for tusenvis av AUF-ere og andre ungdommer rundt omkring i landet. Det tar ikke mange minutter sammen med engasjert ungdom før det du måte ha mistet av energi og livsglede etter å ha vært i kafébygget, kommer tilbake, forteller Utøyas daglige leder, Jørgen Watne Frydnes, som oppsummerer høsten med det nye Hegnhuset og demokratiopplæring av ungdom.

Les hele intervjuet i Agenda Magasin: 

http://agendamagasin.no/intervjuer/demokrativaktmesteren/

The Guardian: - Hegnhuset er et av verdens mest betydningsfulle nye bygg

 

Oliver Wainwright er arkitektur- og designkritiker i The Guardian. I årets topp ti liste over nye betydningsfulle bygninger i verden med arkitektoniske særpreg, har Wainwright plukket ut Hegnhuset på Utøya. Andre bygg på lista er blant annet Bacton Estate i London, the Palestinian Museum på Vestbredden, Hamburg Elbphilharmonie i Hamburg og 432 Park Avenue i New York.

Det er en stor anerkjennelse å havne på topp ti hos selveste The Guardian, noe vi på Utøya selvsagt er svært stolt av. Hegnhuset er et bygg som er viktig for hele samfunnet, et symbol på demokrati. Denne utmerkelsen er en anerkjennelse av arbeidet med å gjøre Utøya til et sted for både engasjement og læring, men også sted for å minnes.

Les hele nettsaken her: https://www.theguardian.com/artanddesign/2016/dec/05/top-10-buildings-of-2016-oliver-wainwright

Stor pågang til Utøya

– Vi har hatt jevnt besøk i hele år, kanskje spesielt i etterkant av femårsmarkeringen og åpningen av Hegnhuset, læringssenteret her ute. Vi har hatt mange besøkende, men også mange grupper som er her i forbindelse med ulike arrangementer, og som ønsker å bruke Utøya som en arena som å lære mer om det som skjedde, sier daglig leder på Utøya, Jørgen W. Frydnes, til NRK.

– Alle har et forhold til Utøya og vil se øya. Det er jo litt av historiens ansvar også, sier Knut Roger Andersen fra Delta, den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.

Han har med seg en gruppe med internasjonale fagforeningsledere til Utøya, mens Delta har kongress på Sundvolden hotell.

– Det kampen for fagbevegelsen dreier seg om rundt omkring i verden nå er jo kampen for frihet og fred og bekjempe rasisme, intoleranse, hat og ulikhet. Alle de verdiene ble utfordret 22. juli, sier Andersen og legger til:

– Sannsynligheten er til stede for at noe slikt kan skje igjen. Derfor er det viktig at fagbevegelsen i alle land er opptatt av å vite hva som skjedde her.

– Jeg er glad for at jeg fikk lov til å besøke øya. Det er veldig merkelig å oppleve det i virkeligheten. Og det er balansen mellom når man er turist med kamera, og når man viser respekt. Jeg synes de har vært flinke til det her, sier presidenten i fagforeningen HK-Kommunal i Danmark, Bodil Otto.

Les hele saken fra NRK her: https://www.nrk.no/buskerud/stor-pagang-til-utoya-1.13253423

Solidaritetskonferansen 2016

I september avholdt Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom sitt største årlige arrangement, Solidaritetskonferansen, og hadde valgt Utøya som sted for samlingen. Det var rekord i antall påmeldte og rekordstort besøk fra organisasjonens samarbeidsorganisasjoner.

Ida Spjelkavik, rådgiver i Norsk Folkehjelp, var ansvarlig for arrangementet og var strålende fornøyd med gjennomføringen. – Det å arrangere Solidaritetskonferansen på Utøya ga en stor merverdi for oss. Det føles riktig å få være med å ta Utøya tilbake med politisk aktivitet. For meg var det også flott å se hvordan dagens Utøya fungerer. Det må faktisk oppleves for å forstås! Våre deltakere var innom viktige steder som utstillinga på Låven, Hegnhuset og minnestedet. De forholdte seg med andre ord til fortiden med verdighet, men så samtidig fremover gjennom å være politisk aktive på Solidaritetskonferansen, sier hun.

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom har allerede booket Utøya til andre helga i september 2017, og satser på at den blir en tradisjon at Solidaritetskonferansen holdes der.

- De nye byggene på Utøya fungerte veldig godt som konferansested, med proft og oppdatert utstyr. Det var supert å ha så mange ulike rom og saler tilgjengelig. Bokbad i biblioteket på Utøya var en helt spesiell opplevelse! Biblioteket har plass til mange, men føles likevel varmt og koselig. Flere av innlederne på Solidaritetskonferansen takket ja til å holde innledning nettopp fordi det var på Utøya. Vi gleder oss allerede til neste år, avslutter Ida.

Engaged youth at Utøya

What engages you and what current issues are most important for you, Norway and the world? Norwegian 9th and 10th graders make their voices heard at Learning Democracy at Utøya.

“Climate change! I don’t want the earth to be destroyed”. 

“Bullying. It is happening all over the world”

“Access to education. Many places people don’t go to school because they can’t afford it or are not allowed to”.

24 Norwegian students are gathered at Utøya, where 69 young people lost their lives and many more were wounded by a terrorist attack July 22, 2011. This makes Utøya a special place for young people to reflect on what democracy means to them, what challenges our democracies face and how young people can promote democratic values and practice. This fall, the European Wergeland Centre (EWC) has organized two seminars for Norwegian youth at the island. We joined the second group and their discussions on what issues engages and what topics are most important for our societies.

“Equality and feminism. In all countries women are treated unfairly. 1 out of 5 girls are raped. If we talk about these things, I think things will get better”, Josefine writes on a yellow note she later places on the wall in Hegnhuset, the new learning centre at the island. All the participants write similar notes about issues that concern them, leaving them behind on the island for other visitors to reflect upon.

The roof of the learning centre, is held up by 69 columns, symbolizing the total number of victims who lost their lives. It is a place to discuss the values the terrorist attacked five years ago. While the students discuss, their teachers are gathered in another room. There they are given new methods on how to teach controversial issues in the class room, based on Council of Europe manuals like “Living with Controversy – Teaching Controversial Issues through Education for Democratic Citizenship and Human Rights” and “Boomarks – A manual for combating hate speech online through human rights education”.….

“The workshop is created around tools to open up the classroom and creating safe spaces for youth to reflect and discuss democratic issues. Teachers are presented with tools on how to facilitate discussions on controversial issues, hate speech and extremism. Using different exercises from the manuals, teachers reflect on their role in creating a safe environment and as facilitators of dialogue or debate. Some questions explored: Should I make my own views known or not? Should I challenge student’s views by arguing the opposite of them? There are pros and cons to all these positions and the main objective is to build confidence in handling discussions about difficult topics, Ingrid Aspelund, EWC project manager, says.”

The training at Utøya lasts three days, but the experience does not finish when they leave the island. Once back at the schools, the students carry out workshops with their classmates and other fellow students.

“The main objective for youth participating is for them to be confident and inspired to engage their peers in democratic issues. The last day on Utøya students present their plans. Usually they plan to first tell their fellow students what happened 22 July 2011, and also about their own experiences from participating in “Learning Democracy on Utøya”. Usually they plan to follow up by two or three practical exercises, which they have learned during the workshop, to carry out with their fellow students to engage their peers in critical thinking, reflection and democratic dialogue, Aspelund says.”

Ungdomskoleelever fra hele Norge samlet for demokratilæring på Utøya

I løpet av to uker i september er et førtitalls ungdomskoleelever fra hele Norge samlet på Utøya for gjennomføringen av prosjektet "Demokratilæring på Utøya". Skolene som er representert i løpet av denne første av to uker, kommer fra Stryn, Våler, Tromsø, Oslo, Skedsmo, Fredrikstad og Trondheim.

Kurset er et gratis opplæringstilbud til elever i 9. og 10. klasse fra skoler i hele Norge. Elevene tilbringer tre dager på Utøya, for å lære om hendelsene 22. juli 2011 og samtidig diskutere og samarbeide om temaer som demokratisk medborgerskap og forebygging av hatefulle ytringer, anti-demokratiske krefter og ekstremisme. Etter seminaret skal elevene gjennomføre aktiviteter for medelever på sine skoler. Lærerne får et eget tilpasset program parallelt med elevene.

Kronikk: Hvorfor vi bør lære om 22. juli i skolen

Ana Perona-Fjeldstad, daglig leder Det europeiske Wergelandsenteret
Anne Lene Andersen, faglig ansvarlig 22. juli-senteret
Jostein Hole Kobbeltvedt, daglig leder Raftostiftelsen
Jørgen W. Frydnes, daglig leder Utøya


Minnet om terroren på Utøya sitter dypt i de fleste av oss. Vi husker bildene av livredde ungdommer, vi kan kjenne på følelsen av sjokk, vantro og fortvilelse da det hendte. Men det er også på tide å erkjenne at minner må bevares og historien fortelles, særlig for nye generasjoner unge mennesker.

Den yngste som døde på Utøya var 14 år. Dagens 14-åringer var 9 år da terroren skjedde. Om noen år vil norske 14-åringer ikke ha noen egne minner fra 22. juli 2011. Da er det veldig viktig at minnene løftes fram, ikke bare på Utøya, men også i skolen og i samfunnet generelt. «Hvordan vi forholder oss til de vanskelige historiene, sier mye om et samfunns verdier og selvbilde», sier førsteamanuensis Tor Einar Fagerland ved Institutt for historiske studier ved NTNU som har vært sentralt i arbeidet med innholdet i Hegnhuset. I et åpent demokratisk samfunn som Norge må vi våge å diskutere hva og hvordan vi skal huske.

Hvordan kunne det skje? Hvorfor ville han drepe så mange? Hvor var politiet? Ungdom er ikke redde for å spørre. Og de spør, også om Utøya. Dette er grunnleggende for først å begripe hva som skjedde, deretter for å forstå hvordan og hvorfor det kunne skje.

På Utøya og 22. juli-senteret legger vi til rette for det. Utøya har alltid vært et sted for engasjement, solidaritet, debatt, fri meningsutveksling og aktiv deltagelse, kort sagt – demokrati i praksis. Derfor kom terroristen til Utøya. Og derfor kommer nå nye generasjoner unge mennesker, norske og utenlandske, for å møtes, for å minnes, for å diskutere, reflektere, være enige, være uenige, tenke kritisk, tenke stort – og ikke minst: for å lære om, gjennom og for demokrati.

I daværende statsminister Jens Stoltenbergs tale etter 22. juli lovet han at svaret på terroren er mer åpenhet, mer demokrati, men aldri naivitet. I praksis betyr dette at man må fokusere på sikkerhet, på forebygging – men også på å vedlikeholde og bygge demokrati.

Demokratisk kultur er ikke noe et samfunn får gjennom vedtak i et parlament. Demokrati er en kontinuerlig prosess som må skapes og hegnes om hver dag, det betyr at demokratisk kompetanse må læres, utprøves og trenes.

En særdeles viktig del av forebygging av ekstremisme og radikalisering handler om å bygge demokrati og ikke minst demokratisk kompetanse hos nye generasjoner. På Utøya vil vi arrangere læringsaktiviteter for ungdom, slik at unge mennesker får mulighet til å snakke om hva demokrati betyr for dem, hva utfordrer eller truer demokratiet, og hvordan de selv som medborgere kan fremme demokrati i hverdagen. 

Utøya har vært et sted der samfunnsengasjement har fått utfolde seg, vi ønsker å hedre denne delen av øyens historie ved at ungdom får bli kjent med engasjementet sitt. Det handler ikke om at alle må være enige eller å sette to streker under svaret, men derimot om å anerkjenne at verden er kompleks. Dette er i seg selv å ta avstand til ekstremistisk tankegods, som fremmer forenklede svart-hvitt-verdensbilder.

Ikke alle unge mennesker kan delta på demokratilæring på Utøya. Men samfunnet har en arena der alle unge mennesker deltar, nemlig skolen. Skolens formål er blant annet å utdanne og danne fremtidens demokratiske medborgere. Utdanning for demokratisk medborgerskap er løftet fram som en helt sentral kompetanse i fremtidens skole. 

At ungdom utvikler verktøy for kritisk tenkning, kildekritikk, demokratisk dialog og aksept for uenighet, vil være en god ballast å ha med seg utenfor klasserommet. Det forutsetter at lærere og andre som jobber med ungdom opplever at de har den kompetansen og tryggheten de trenger for å legge til rette for demokratisk dialog og for å formidle en vanskelig historie, slik som terroren 22. juli 2011. Her vil vi bidra, og ønsker derfor skoleelever og lærere velkommen til Hegnhuset og til demokratilæring på Utøya.

Ahmadiyya-muslimene i Norge samlet på Utøya

 

19 - 21. august 2016 ble den 36. nasjonale Ijtema avholdt av Khuddam-ul Ahmadiyya Norge (MKA Norge) på Utøya. 

AMJ (Ahmadiyya muslimene) er en verdensomspennende reformbevegelse innen Islam med titalls millioner troende i mer enn 200 land. Bevegelsen ble grunnlagt i 1889 av Hazrat Mirza Ghulam Ahmad. På grunn av religiøs forfølgelse i Pakistan, ble hovedkontoret  til bevegelsen forflyttet og etablert i London, Storbritannia i 1984. Bevegelsen jobber for interreligiøs dialog, fred i verdenssamfunnet og for å hjelpe menneskeheten. 

MKA Norge har flere ganger tidligere avholdt sommerleire og andre samlinger på Utøya. Deres støtte til gjenreisingen av Utøya har hele veien vært sterk og vi setter stor pris på at de nok en gang legger arrangementene sine hit. 

Under parolen "Et budskap om fred" ble det avholdt en minnemarkering på Utøya lørdag ettermiddag den 20. august. Etter en kort opplesning fra Koranen, holdt samfunnskontakt og medieansvarlig hos MKA, Mahmood Ahmad, en orientering om AMJ Norge. Ordfører i Hole, Per R. Berger, var også tilstede og holdt en sterk tale. Markeringen ble avsluttet med en stille bønn og ett minutts stillhet ved Lysningen, minnestedet på Utøya.

AUFs sommerleir 2016

 

Over tusen ungdommer fra hele landet deltok på AUFs sommerleir på Utøya første uken i august. AUFs tradisjonelle sommerleir på Utøya, var fra torsdag til søndag fylt opp av engasjerte ungdommer fra hele landet. Workshops, debatter, fotballkamper og konserter stod på programmet.

Temaet for årets sommerleir var «Vi bygger landet for framtida». I tillegg til tusen blide og engasjerte ungdommer, fikk vi blant andre besøk av Sveriges statsminister Stefan Löfven, Jonas Gahr Støre, Hadia Tadjik, Trond Giske, Anniken Huitfeldt, Eskil Pedersen, Hans Olav Lahlum, Harald Eia, skuespiller Vilde Falch kjent fra NRK-serien Skam, tidligere LO-leder Yngve Hågensen, samt nåværende NHO-lederen og LO-lederen.

Været var ikke alltid på vår side, men det var en flott sommerleir likevel. Takk for i år, AUF!

Sosialistisk ungdom sommerleir

26. til 31. juli hadde vi besøk av 150 ungdommer fra SU. 6 dager med leirbål, bading, fotball og volleyball, og ikke minst politikk. Tusen takk for besøket!

Minnemarkeringer 22. juli 2016

Regjeringskvartalet

Markeringen starter kl. 09.30, og det vil bli taler ved leder i AUF Mani Hussaini, statsminister Erna Solberg og Regjeringskvartalets representant i Nasjonal støttegruppe etter 22.juli, Tor-Inge Kristoffersen. Det blir kransenedlegging, ett minutts stillhet og et musikalsk innslag. I år vil også navnene på alle de 77 ofrene for angrepene blir lest opp.

Kronprinsparet, representanter fra regjeringen og Arbeiderpartiets-, Støttegruppens- og AUFs ledelse vil være tilstede under markeringen. Seremonien blir overført på NRK1.

Gudstjeneste

Kl. 11.00 vil det være gudstjeneste i Oslo Domkirke hvor blant annet Jens Stoltenberg vil holde en minnetale. Gudstjenesten blir overført på NRK1. Etter gudstjenesten vil kirkerommet være åpent utover dagen for lystenning og stillhet.

Utøya

Besøkende vil kunne ferdes på Utøya slik de selv har behov for, i følgende tidsrom:

Onsdag 20. Juli: kl. 11.00 – 17.00
Torsdag 21. Juli: kl. 11.00 -  17.00
Fredag 22. Juli: kl. 11.00 – 19.00

Båttransport

MS Tyra vil gå i skytteltrafikk mellom Thorbjørn-brygga og Utøya i oppsatte besøkstider. Merk at det er minnemarkering på Utøya kl. 16.00 – 17.00 fredag 22. Juli. Den siste båten til øya før markeringen går kl. 15.45. Den første båten tilbake etter markeringen går cirka kl. 17.00. Den siste båten går kl. 19.00 den 22. juli.

Parkering

All parkering skjer ved Sundvolden hotell, og det går skyttelbusser derfra til båten, og tilbake igjen. Den første skyttelbussen går kl. 11.00 alle tre dager.Det vil kun være mulig å kjøre ned til brygga ved Utøya og parkere der for de med spesielt behov for dette. Vi ber de dette gjelder ta kontakt i forkant med daglig leder for Utøya, Jørgen W. Frydnes ( jorgen@utoya.no ).

Bevertning

Det vil være mulig å få kjøpt kaffe/te, mineralvann og noe å spise på Utøya. NB! Betales kun med kontanter.

Minnemarkering på Utøya 22. juli

16.00: Minnemarkering i bakken

16.45: på kaia

Navneopplesning (først de 69 fra Utøya så de 8 fra Regjeringskvartalet)

Ett minutts stillhet

Kransnedleggelse

Trompetsolo: «Til ungdommen» ved Magnus Aannestad Oseth

Alle er velkommen til å legge ned blomster og kranser.

Ca.17.00: Første båt tilbake til landsiden

Informasjon til presse

Arrangementet på Utøya i regi av AUF og Støttegruppen er for de berørte og er ikke åpent for presse. Det dekkes av NTB og samsendes av NRK og TV2, i likhet med tidligere år. Vi åpner heller ikke for intervjuer på landsiden, og ber om at eventuell presse som oppholder seg der viser hensyn til de berørte.

Statsminister Erna Solberg og H.K.H. kronprins Haakon skal overvære minneseremonien på Utøya, og de vil også avlegge et besøk ved Hegnhuset og på minnestedet på øya.

Pressekontakt for Mani Hussaini, AUF: Hermund Kjernli, hermund@auf.no og tlf.: 99 28 69 55

Kontaktperson for den Nasjonale støttegruppen er Beate Vatndal, tlf.: 41 45 02 10, epost stottegruppen@22juli.info.

Demokratilæring på Utøya

Pilotprosjekt

Et pilotprosjekt for demokratilæring for ungdomskoleelever finner sted på Utøya denne uken. Prosjektet har blitt utviklet og gjennomføres av Det Europeiske Wergelandssenteret og Utøya i samarbeid med Raftostiftelsen.

Prosjektets overordnete målsetting er å styrke ungdoms demokratiske holdninger, verdier og ferdigheter. Økt interkulturell og demokratisk kompetanse hos ungdom er et viktig bidrag i tidlig forebygging av anti-demokratiske holdninger og ekstremisme, og særlig relevant for en av samfunnets viktigste demokratibyggende institusjoner, nemlig skolen. Prosjektet setter ungdom i sentrum og tar dem på alvor som «påvirkere», aktører og rollemodeller.

Høsten 2016 vil prosjektet offisielt starte med deltagelse fra over 30 deltakende fra hele landet.

Prosjektet Demokratilæring på Utøya har fått økonomisk støtte fra Fritt ord og Utdanningsdirektoratet.
Det Europeiske Wergelandssenteret (EWC) ble opprettet av Europarådet og Norge i 2008 for å fremme demokrati og menneskerettigheter gjennom utdanning i Europarådets 47 medlemsland. Senteret holder til i Oslo.

Skoler som ønsker å delta i prosjektet kan henvende seg til EWC for mer informasjon (post@theewc.org)

Jørgen W. Frydnes, 1. jul. 2016

Flere og flere bruker Utøya for sine kurs og konferanser

Det er nå flere og flere organisasjoner som velger å legge sine arrangement hit til Utøya. I samarbeid med Sundvolden Hotell kan vi tilby et helt unikt sted for kurs, møter og konferanser. Våre moderne fasiliteter, lange innholdsrike historie og vakre natur, samt Sundvolden sin fantastiske mat, bidrar til en helt unik opplevelse.

Jørgen W. Frydnes, 1. jul. 2016